De beginnershandleiding voor het ketogene dieet

De beginnershandleiding voor het ketogene dieet. Jarenlang is ons verteld dat we, om een ​​gezond leven te leiden, een dieet moeten volgen dat bestaat uit veel koolhydraten, matige eiwitten en weinig vet.

Een vetrijk dieet is altijd synoniem geweest met gewichtstoename, en in sommige gevallen zullen mensen hun uiterste best doen om alle bronnen van vet te vermijden.

Recent onderzoek heeft geleid tot een andere stijl van diëten die beweert dat het je kan helpen gewicht te verliezen, vet te verbranden en meer energie te leveren gedurende de dag. Dit dieet wordt het ketogeen of “keto” dieet genoemd.

De beginnershandleiding voor het ketogene dieet., wat is het keto dieet?

Wat is het ketogene dieet?

Het ketogeen dieet is een dieet dat het tegenovergestelde aandringt van veel andere traditionele diëten. In plaats van vet voedsel te mijden, gebruikt een koolhydraatarm dieet een grote hoeveelheid onverzadigde vetten en een matige inname van verzadigde vetten als hoofdbestanddeel.

Naast een hoge inname van vet, vereist het keto-dieet ook dat je veel van de koolhydraten uit je dieet verwijdert en vervangt door magere eiwitbronnen.

Een koolhydraatarm, keto-dieet bevat ongeveer 60% calorieën uit vet, 25% uit eiwitten en 15% uit koolhydraten (soms zelfs lager).

Waarom het ketogene dieet proberen?

Velen van ons worstelen al jaren om gewicht te verliezen en effectief een gezond leven te leiden met het huidige voedsel dat we eten. Een koolhydraatarm dieet is misschien wel de beste verandering die je kunt maken om af te vallen en je goed te voelen.

Een ketogeen dieet werkt om een ​​staat van versneld vetverbranding te veroorzaken.

Deze toestand wordt ketose genoemd en treedt op wanneer het lichaam meer vet binnenkrijgt en de frequentie van maaltijden afneemt.

Je lichaam heeft wel even de tijd nodig om te wennen aan het gebruiken van vet als brandstof. Maar na een paar dagen zal je lichaam het opgeslagen vet als brandstof gaan gebruiken, waardoor het effectief calorieën en vet verbrandt dat je misschien al jaren hebt opgeslagen.

Er zijn mensen met een medische achtergrond die beter niet aan het keto dieet kunnen beginnen of dit alleen na overleg met een arts zouden moeten doen. Lees voor meer informatie Wie kunnen beter geen keto dieet volgen

Wat eet je tijdens een ketogeen dieet?

Het keto-dieet werkt het beste als je matig nuchter bent, met grote hoeveelheden vet als primaire bron van calorieën.

Dus welke voedingsmiddelen zijn het beste?

Het belangrijkste idee van een keto-dieet is om zo min mogelijk koolhydraten te eten. Natuurlijk heb je wat koolhydraten nodig in je dieet, maar het vermijden van voedingsmiddelen met veel koolhydraten zal je helpen om veel effectiever in ketose te raken.

A. Scholtens
Keto Smakelijk
Keto gids voor beginners. Handige gids met interessante wetenswaardigheden, weekplannen, makkelijk te bereiden recepten, boodschappenlijst met kostenindicatie en een aparte boodschappenlijst voor mensen met een kleinere beurs
€24,95 Paperback

Dit zijn de beste voedingsmiddelen om te eten tijdens een keto-dieet:

  1. Natuurlijke vetten. De belangrijkste voedingsstoffen van een koolhydraatarm dieet zijn natuurlijke vetten, waaronder oliën, boter en sommige volle melksoorten.
  2. Vlees en zeevruchten. Zowel vlees als zeevruchten bevatten veel vet en zijn geweldige bronnen van eiwitten. Rundvlees, kip, kabeljauw, Basa-vis en ander vlees zijn ook nietjes in een ketogeen dieet.
  3. Eieren en kaas. We komen kleine hoeveelheden koolhydraten tegen als we eieren en kaas eten, hoewel het ten zeerste wordt aanbevolen om dagelijks 1-2 porties eieren en kaas te consumeren.
  4. Donkere bladgroenten. Groenten zoals broccoli, spinazie, avocado, asperges, kool en paprika zijn de perfecte groenten om dagelijks te consumeren.
  • OPMERKING: Groenten moeten je belangrijkste bron van koolhydraten zijn in het keto-dieet.

Eten om te vermijden

Je moet alle voedingsmiddelen vermijden die matige tot hoge concentraties koolhydraten bevatten.

Dit betekent alles, van fruit tot pasta , maar ook snoep, want ook in zitten zeer hoge concentraties koolhydraten.

De beginnershandleiding voor het ketogene dieet: is keto iets voor jou?

Het ketogeen dieet is niet voor iedereen geschikt. Hoewel veel mensen hiervan kunnen profiteren, kunnen anderen worstelen met de specifieke voedingsbehoeften die nodig zijn om te slagen.

De kans is groot dat als je moeite hebt gehad om die vervelende kilo’s kwijt te raken, je een geschikte verandering in je dieet kunt gebruiken.

Bovenal de specifieke dieetwensen van een ketogeen dieet, zal de overstap naar een ketodieet je helpen om je bewuster te worden van wat je eet. Je kunt tijdens dit dieet geen junkfood eten – geen snoep, desserts of gebak. Al het junkfood wordt uit je dieet gehaald en vervangen door hele voedingsmiddelen.

Met het keto-dieet en de verbazingwekkende voordelen van het bereiken van een staat van ketose, zal het gewicht zeker sneller afnemen dan je kunt zeggen: “Ik mis brood.”

Met dit artikel “De beginnershandleiding voor het ketogene dieet” krijg je een beetje een idee wat het keto dieet is. Op deze site vind je veel meer informatie over het keto dieet.

Kijk ook op mijn Facebookpagina voor recepten en meer informatie.

Keto recepten in 10 minuten bereid

Bestel GRATIS het boekje “Keto Recepten, In 10 minuten bereid

Klik HIER

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.