Low Carb High Fat of Keto welk dieet is het beste?

Low Carb High Fat of Keto, welk dieet is het beste?

Keto is “hot”. In 2018 was keto één van de meest gezochte zoektermen op Google. Naast het ketogeen dieet zijn er ook andere diëten die samen te vatten zijn onder de noemer ‘low-carb high-fat diëten. Ze worden ook wel LCHF-diëten genoemd. 

Zowel keto als de LCHF richten zich op een hoge inname van gezonde vetten en een beperking van koolhydraten. Toch zijn er wel verschillen. Misschien overweeg je één van de twee vormen te gaan volgen, maar welke is dan beter? Dit artikel zal de belangrijkste verschillen tussen de twee behandelen.

Low Carb High Fat of Keto, welk dieet is het beste?

Low Carb High Fat dieet vergeleken met keto; de verschillen

Er is één opvallend groot verschil tussen beide diëten. Het ketogeen dieet heeft een strikte limiet voor koolhydraten, terwijl LCHF dat niet doet. 

Maaltijden op zich kunnen heel veel op elkaar lijken en zelfs hetzelfde zijn. Maar als je je wilt houden aan het keto dieet, zul je je koolhydraatinname nauwlettend in de gaten houden. 

Volg je een LCHF dieet, dan ben je daar veel minder mee bezig. Een LCHF dieet heeft geen strikte limiet aan de inname van het aantal koolhydraten.

Deze limiet op koolhydraten in combinatie met de inname van veel vet maakt het keto-dieet tot wat het is. Bij een strikt ketogeen dieet schakelt je lichaam over van het verbranden van glucose als brandstof naar het verbranden van vet als brandstof. 

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, maar het aantal koolhydraten niet meetelt, kun je makkelijk over de koolhydraatdrempel gaan. Gevolg hiervan is dat je lichaam niet in ketose komt. Dit is de toestand waarin ketonen worden verbrand voor energie in plaats van glucose.

A. Scholtens
Keto Smakelijk
Keto gids voor beginners. Handige gids met interessante wetenswaardigheden, weekplannen, makkelijk te bereiden recepten, boodschappenlijst met kostenindicatie en een aparte boodschappenlijst voor mensen met een kleinere beurs
€24,95 Paperback

Als het je doel is om in ketose te raken, dan is de strikte limiet op koolhydraten de sleutel tot succes. Mensen die een ketogeen dieet volgen, kunnen bijvoorbeeld bessen eten. Je moet er echter voor oppassen daar niet teveel van te eten. 

Bosbessen zijn op zich een keto-vriendelijk voedsel. Het eten van veel bessen kan echter teveel glucose leveren en je daarmee uit ketose te halen. Iemand die LCHF eet, heeft niet persé als doel in ketose te raken. Daarom kun je bij dat dieet rustig een extra handvol bosbessen nemen.

Het is belangrijk op te merken dat zelfs als je koolhydraatarm eet, dat niet noodzakelijkerwijs betekent dat je keto eet.

Een ketogeen dieet is altijd een koolhydraatarm, vetrijk dieet, maar een koolhydraatarm, vetrijk dieet is niet altijd een ketogeen dieet.

Dit is een punt waar veel mensen gefrustreerd kunnen raken, omdat ze het gevoel hebben dat ze alles goed doen, maar niet de vele genoemde voordelen van het keto-dieet ervaren.

Ketose is niet alleen een kompas dat je in een algemene richting leidt, het is een metabolische toestand die letterlijk kan worden gemeten. En dat is toch wel iets heel anders dan een algemeen dieet volgen dat bestaat uit koolhydraatarme en vetrijke voedingsmiddelen.

 

Welk dieet wanneer voor wie?

Helaas is er geen eenvoudig antwoord op de vraag ‘welk dieet is beter’. Als er één ding met zekerheid kan worden gezegd, is het dat er geen ‘one size fits all’ is als het gaat om eetgewoonten.

Zowel ketogeen als LCHF-eten heeft voordelen en nadelen en elk individu zal anders reageren op willekeurig welk dieet. Sommige mensen merken dat ze zich geweldig voelen door iets meer koolhydraten te eten dan dat bij het keto dieet is toegestaan. Anderen hebben juist veel baat bij het strikt beperken van koolhydraten.

Als jij een aandoening hebt waarvan is aangetoond dat deze baat heeft bij een ketogeen dieet of een LCHF-dieet, bespreek dit dan met je arts. Zoek goed uit wat de voor- en nadelen van de diëten zijn en kijk welke het meest geschikt voor jou is.

Wat hoe dan ook steeds duidelijker wordt, is dat het weglaten van suiker, geraffineerde koolhydraten en bewerkte voedingsmiddelen een wereld van verschil kan maken voor je gezondheid. 

Of je nu kiest om keto of LCHF te eten, dit zijn meer dan alleen diëten. Het zijn veranderingen in je levensstijl op de lange termijn. En het is dan ook je algehele gezondheid op de lange termijn die hierdoor kan verbeteren. 

LCHF-diëten kunnen daarbij een prima optie zijn voor diegenen die zich niet aan de strikte regels van het keto-dieet willen of kunnen houden.

Meer weten over voedingsmiddelen die passen in een low carb dieet? Leest het artikel Ontdek de 27 meest gezonde en nuttige koolhydraatarme voeding

Keto recepten in 10 minuten bereid

Bestel hier gratis het boek Keto Recepten in 10 minuten bereid 

Of lees het artikel over 6 simpele keto proof snacks

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.