Wie kunnen beter geen keto dieet volgen

Wie kunnen beter geen keto dieet volgen. Ongeacht wel dieet je ook volgt, overtuig jezelf er eerst van hoe je gezondheid ervoor staat. Het is van belang om contra-indicaties met je gezondheid uit te sluiten.

Ook sommige medicijnen gaan niet goed samen met een ketogeen dieet. Alleen een arts of goed opgeleide gezondheidsdeskundige die op de hoogte is van jouw medische status kan jou een degelijk onderbouwd advies geven. Onderstaande is een algemene opsomming, er kunnen individuele verschillen zijn.

Wie kunnen beter geen keto dieet volgen

Een ketogeen dieet is niet geschikt voor mensen die leiden aan:

  • diabetes type 1,
  • nierziekte of andere aandoeningen waardoor nieren niet goed functioneren
  • leveraandoeningen,
  • spierdystrofie
  • ondergewicht

Het is ook zeer de vraag of het verstandig is om een ketogeen dieet te volgen als je:

  • zwanger bent
  • borstvoeding geeft
  • zwangerschapsdiabetes hebt
  • herstellend bent of leidt aan een eetstoornis
  • herstellend bent van een zware operatie
  • vrouwen met een onregelmatige menstruatie
  • mensen met zware COPD of andere chronische luchtwegaandoening

Overleg in alle bovenstaande situaties áltijd met je arts als je met een keto dieet wilt beginnen.

Wie kunnen beter geen keto dieet volgen, overleg met je arts

Medicijngebruik en keto dieet

Het is sowieso verstandig als je langdurig medicijnen voor je gezondheid moet gebruiken om te overleggen met je arts of het volgen van een ketogeen of low-carb dieet voor jou verstandig is. 

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor mensen die leiden aan diabetes type 2. Dit dieet kan voor mensen die hieraan leiden heel goed zijn, maar er zijn ook medicijnen (zoals metformine) die worden voorgeschreven aan mensen die leiden aan diabetes type 2 die gewoon niet of slecht kunnen samengaan met een ketogeen dieet.

A. Scholtens
Keto Smakelijk
Keto gids voor beginners. Handige gids met interessante wetenswaardigheden, weekplannen, makkelijk te bereiden recepten, boodschappenlijst met kostenindicatie en een aparte boodschappenlijst voor mensen met een kleinere beurs
€24,95 Paperback

Basis stappenplan

  1. Sluit ernstige gezondheidsproblemen dus uit voordat je met een dieet begint, ook als het een ketogeen of ‘low-carb’ dieet is. Het gaat om je gezondheid, dus als je twijfelt, overleg dan met je (huis)arts.
  2. Ben je een beginner als het gaat om ketogeen of ‘low-carb’ dieet, breng dan eerst in kaart hoeveel koolhydraten je op dit moment consumeert. (lees ook De beginnershandleiding voor het ketogene dieet).

     

    Bouw dit in stappen af om symptomen van de keto griep te voorkomen. Als je meer dan 40 gram koolhydraten per dag naar binnen krijgt, moet je geleidelijk overstappen naar ketogeen eten. Als je meer dan 80 gram per dag binnenkrijgt, moet je zelfs enkele weken uittrekken om je voor te bereiden op de overstap naar koolhydraatarm eten.

    Bouw je koolhydraatinname wekelijks met 10 gram af tot je op de gewenste 30 gram inname per dag komt. Merk je dat je lichaam hier slecht op reageert, doe dan een stap terug en ga in stapjes van 5 gram per week terug naar 30 gram inname per dag.

    Voeg in deze periode ook rustig aan steeds meer gezonde vetten toe. Op deze manier geef je je lichaam de tijd om zich aan te passen aan je nieuwe levensstijl. Je krijgt geen prijs voor snel beginnen of vol in een dieet gaan wat dan zoveel problemen oplevert dat je alsnog afhaakt.

  3. Als je eenmaal helemaal ‘over’ bent op ketogeen eten, probeer dan om tenminste om de 3 à 4 uur te eten om je lichaam in ketose te houden.
Keto recepten in 10 minuten bereid

Wil je gaan beginnen met het keto dieet? Bestel GRATIS het boekje Keto Recepten in 10 minuten bereid

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.